Straffegebyr for feilmerking med Nyt Norge
Del denne siden

Straffegebyr for feilmerking med Nyt Norge

På tre år har Fatland Ølen hatt fem feilmerkinger med Nyt Norge som selges under Coops merkenavn. Nå gir Stiftelsen Norsk Mat sitt første straffegebyr på 150 000 kroner til Coop.

Unødvendig sløvhet

- Feilmerkinger forvirrer når både Nyt Norge og et annet land er trykket på samme emballasje samtidig som produktet er så norsk som det kan få blitt, sier adm.dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist.

Den siste feilen ble riktignok oppdaget av Fatland Ølen selv og mesteparten av det feilmerkede partiet ble stoppet før det kom ut til forbruker. Antallet feilmerkinger er likevel for høyt og vi gir derfor vårt første straffegebyr på 150 000 kroner til den formelle merkebrukeren, Coop Norge, sier en streng adm.dir Nina Sundqvist i Stiftelsen Norsk Mat.

- Her må internkontrollrutinenene skjerpes, fem feilmerkinger vitner om unødvendig sløvhet. Forbrukerne skal ikke bli forvirret over hvorvidt produktet og råvaren de kjøper er norsk eller importert. Derfor står hele næringen bak Nyt Norge som en garantist for opprinnelse. Vi skal også gjennomføre en koronautsatt bedriftsrevisjon neste uke for å forsikre oss om at Fatland Ølen tar nødvendig grep for framtiden, sier Nina Sundqvist. 

 

Coop beklager

- Coop er den største brukeren av Nyt Norge merke og vi ønsker å være en troverdig bruker av merkeordningen. Vi tar saken på alvor og går nå grundig til verks overfor vår leverandør for å forsikre oss om at det kommer på plass rutiner som gjør at dette ikke skal skje igjen, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge, som beklager det som har skjedd.

 

Forbrukertillit må du gjøre deg fortjent til

Tilliten til Nyt Norge er høy*, 68 % av forbrukerne sier de stoler på merket, en andel som har økt jevnt de siste årene. - Den tilliten tar vi ikke lett på. Forbruker skal føle seg trygg på at et produkt merket med Nyt Norge er norsk,. Da må vi reagere på måter som gir tydelige signaler når feil oppstår igjen og igjen, avslutter Sundqvist.

Nyt Norge finnes på over 4600 ulike produkter, og det pakkes millioner av Nyt Norge-merkede mat- og drikkevarer hver uke . I 2021 ble det registrert syv feilmerkinger, altså ligger feilmerkingsandelen på promillenivå.

*Nyt Norge-undersøkelsen er gjennomført i oktober 2021, i et utvalg på 1000 respondenter av Mediacom Insight/Norstat.

Mer informasjon om hva som kreves som merkebruker av Nyt Norge