Kjære namdalinger - dere har mer enn trønderrock å være stolt av!
Dato:
La meg først si at det var ikke noe dårlig frokost som ble servert. Det er bare det at et steinkast unna ligger et Synnøve ysteri med 36 viktige arbeidsplasser som lager utmerket gulost basert på kvalitetsmelk fra Namdalsregionen, så burde jo vi gjester bli tilbudt den med struttende stolthet? Det går nesten ikke an å komme nærmere definisjonen på lokalmat!
Trønderske ysterier står i spissen for den mangfoldige osterikdommen vi har fått i Norge. Elvebredden Ysteri produserer himmelsk god ost i samme nabolag. Utvider vi horisonten helt ned til Inderøy og Gangstad gårdsysteri, så lages det smaksrike bløtoster, hvite og blå muggoster som slår knock-out på de importerte ostene som frokostbuffeten tilbød. Da nevner jeg forøvrig ikke alle de dyktige osteprodusentene enda lenger sør i fylket. Fellesnevneren for alle ostene er at de faktisk er prisbelønte både i Norge og internasjonalt for smak og kvalitet i særklasse! Ut over en unik smaksopplevelse gir dette innhold i reiselivsproduktet VisitNamdalen og lokal verdiskapning.
Så vil kanskje ledelsen ved Scandic Rock City si at de har sentrale innkjøpsavtaler de må følge og at lokalmat koster mer i innkjøp. Begge deler er riktig. Men selv de mest rigide innkjøpsavtaler pleier å ha åpning for lokale innkjøp – vi snakker jo ikke om tonnevis av ost gjennom året heller. Og hotellet kan med god samvittighet øke frokostprisen med en 10’er for å høyne profilen på frokosten og med det både sikre lokale arbeidsplasser og bidra til lokal matstolthet.
Med et hotellnavn som virkelig er trønderrocken en verdig, burde vel frokosten skinne sammen med andre lokale helter på matfatet og bli like anerkjent i hele Norge? Tenk om Rabagast ble like kjent som Terje Tysland, Gammel Erik ble like kjent som Åge Aleksandersen og Nidelven Blå ble like kjent som Hans Rotmo eller DDE? Da ville Namsos komme like sterkt på matkartet som på rockehimmelen.
Trøndelag er utpekt til å være Europeisk matregion i 2022. Namdalen er avhengig av dyktige bønder som påtar seg å produsere råvarer til befolkningen. Vi trenger bedrifter som foredler råvarer til gode produkter og vi trenger restauranter, hoteller og bedrifter som faktisk setter maten på bordet. Scandic Rock City og andre lokale hoteller og restauranter bør kjenne sin besøkelsestid og påta seg å være ambassadør for trøndersk mat. Her er det vinn-vinn for alle med større bevissthet og noen enkle grep.
Maten er servert rett utenfor hotelldøra. Vær så god, Namdalen - You Rock!
Nina Sundqvist
Administrerende direktør
Nina Sundqvist leder Stiftelsen Norsk Mat og har det overordnede ansvaret for virksomheten.