Spesialitet-fjarkre-egg-Matmerk
Foto: Lisa Westgaard
Del denne siden

Lokalmatsalget vokser mest

Skrevet av Matmerk den 27.10.2016

Salget av lokal mat og drikke vokser fremdeles over dobbelt så raskt som omsetningen i resten av dagligvaremarkedet.

– Vi er allereie snart halvvegs på vegen til å nå målet om ein lokalmatomsetnad på 10 milliardar i 2025. Det er eg strålande nøgd med, seier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Norske dagligvarebutikker selger lokalmat og lokal drikke som aldri før. Fra i fjor har omsetningsveksten av lokalmat i butikk vært på 8,8 prosent og utgjør 4,8 milliarder kroner. Omsetningsveksten er 2,5 ganger så høy som i resten av dagligvaremarkdet, der veksten bare var 3,1 %.

Tallene til Nielsen Scan Track omfattar ikke omsetning på Bondens marked, gårdsutsalg, matfestivaler, hoteller og restauranter. Den reelle omsetningen er derfor høyere enn 4,8 milliarder kroner.

-Når vi no tek fatt i utfordringa med å få sett mat og reiseliv endå meir saman, så er eg trygg på at vi tippar 5 milliardar neste år. Landbruks- og matdepartementet sin reiselivsstrategi, vil gje nokre viktige føringar for kva eg trur må til for å få endå sterkare vekst i denne delen av lokalmatmarknaden, seier landbruk- og matminister Jon Georg Dale 

Samarbeid og kvalitet
-Folk vi ha adresse på maten, det er sikkert. At dette er et marked i stor vekst har vi sett tydelig de siste årene. Og med så rask vekst er det viktig at Stiftelsen Norsk Mat og andre sentrale aktører på området, blir enda flinkere til å jobbe samen og legge til rette for produsenter av både lokal mat og drikke. Vi må lage infrastrukturen og apparatet rundt som gjør at de kan konsentrerer seg om gjøre det de er så utrolig gode til, lage fantastisk norsk mat og drikke, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Hva måles?
Stiftelsen Norsk Mat som kvalitetssikrer og samler inn tallene via Nielsen ScanTrack, bruker følgende definisjon: «Mat- og drikkeprodukter med en lokal identitet, særegen opprinnelse eller spesielle kvaliteter knyttet til produksjonsmetode, tradisjon eller produkthistorie.» Definisjonen er arbeidet fram i samarbeid med dagligvarekjeden og myndighetene.

Kilde: Nielsen Scan Track, 52 rullerende uker per uke 39, 2016, omsetning av lokalmat i dagligvarehandelen.