For første gang vil merkeordningen Nyt Norge også omfatte norsk vilt . «Dette er et naturprodukt i ordets rette forstand», sier adm. dir. i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist.
Utvider med viltkjøtt
«Dette viltet er felt, nedskjært og pakket i Norge. Det er så norsk som det kan få blitt. Det var på høy tid at vi fikk Nyt Norge-merket på viltkjøtt, sier Sundqvist. Produktet som er først ut med Nyt Norge-merking er Inderøy Slakteri sin elgsalami.
Elgsalami fra Inderøya
Inderøy Slakteri, kjent for sin faglige dyktighet og innovasjon i matbransjen, blir de første til å bære Nyt Norge-merket på et viltprodukt.
«Vi er svært glade for at dette har kommet på plass. Det handler om å nå forbrukeren med et budskap om råvarens opprinnelse, mattrygghet og ryddige forhold med «ett blikk». Vi tror dette blir enda viktigere for morgendagens forbruker. Nyt Norge har her en viktig rolle», sier daglig leder Håvard Gausen i Inderøy Slakteri.
«Vi brenner for norske spekemattradisjoner og der er det alltid brukt mye viltkjøtt. Vi håper flere produsenter henger seg på med sine viltprodukter slik at Nyt Norge kan være med å fronte norsk viltkjøtt», avslutter Gausen.