Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse.
– Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.
Norges mest kjente merkeordning for mat
Undersøkelsen gjennomføres hvert år i et representativt utvalg forbrukere. Nyt Norge er også i år den merkeordningen for mat og drikke flest forbrukere kjenner til.
- 94 % av forbrukerne kjenner Nyt Norge
- 63 % av forbrukerne har tillit til Nyt Norge, kun 8 % har lav tillit til merkeordningen
- Seks av ti sier at de ser etter merket alltid, ofte eller noen ganger når de handler mat
- Uhjulpet kjennskap til merket har hatt størst vekst i de yngre aldersgruppene, med positive trender de siste to årene.
Forbrukerne vil ha Nyt Norge
I undersøkelsen spør vi om det er viktig at det finnes en opprinnelsesmerkeordning som Nyt Norge. Det sier 84 prosent av forbrukerne seg enig i.
Viktige grunner til å velge norsk mat
Forbrukeren får i undersøkelsen anledning til å si hva de mener er de viktigste grunnene til å kjøpe norsk mat og drikke:
- 78 % av respondentene trekker frem selvforsyning som den viktigste årsaken.
- 74 % mener at det nest viktigste er at maten er kortreist
- 73% sier at de velger norsk mat for å støtte norsk matproduksjon og matindustri
- 73 % sier også at de velger norsk for å støtte den norske bonden
– Det er utrolig motiverende å se hvordan Nyt Norge stadig når ut til flere forbrukere. Økt kjennskap og sterk støtte viser at vi lykkes med vårt arbeid for å fremme norsk matproduksjon. Nyt Norge er på nærmere 5600 produkter forbrukeren møter i butikken hver dag og vokser i omfang hvert år. Det å fortsette arbeidet med å styrke forbindelsen mellom norske bønder og forbrukere er inspirerende, sier Sundqvist
Om Brand Tracker 2024
Undersøkelsen er gjennomført av EssenceMediacom Insight med 1005 respondenter i alderen 20-65 år via Norstats webpanel i uke 41 (17.–23. oktober 2024). Den kartlegger holdninger til norske merkeordninger og forbrukertrender i norsk matproduksjon.