Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge

Økt kjennskap og stabil tillit til Nyt Norge blant norske forbrukere, viser fersk forbrukerundersøkelse.

 – Selv i en tid der prisen på mat har vært dominerende, er det en sterk bevissthet rundt viktigheten av å velge norsk mat, sier en fornøyd  Nina Sundqvist, administrende direktør i Stiftelsen Norsk Mat.

Nyt Norge signaturbilde til web
Nyt Norge er også i år den merkeordningen for mat og drikke flest forbrukere kjenner til.

Norges mest kjente merkeordning for mat

Undersøkelsen gjennomføres hvert år i et representativt utvalg forbrukere. Nyt Norge er også i år den merkeordningen for mat og drikke flest forbrukere kjenner til.

  • 94 % av forbrukerne kjenner Nyt Norge
  • 63 % av forbrukerne har tillit til Nyt Norge, kun 8 % har lav tillit til merkeordningen
  • Seks av ti sier at de ser etter merket alltid, ofte eller noen ganger når de handler mat
  • Uhjulpet kjennskap til merket har hatt størst vekst i de yngre aldersgruppene, med positive trender de siste to årene.

Forbrukerne vil ha Nyt Norge

I undersøkelsen spør vi om det er viktig at det finnes en opprinnelsesmerkeordning som Nyt Norge. Det sier 84 prosent av forbrukerne seg enig i.

Viktige grunner til å velge norsk mat

Forbrukeren får i undersøkelsen anledning til å si hva de mener er de viktigste grunnene til å kjøpe norsk mat og drikke:

  • 78 % av respondentene trekker frem selvforsyning som den viktigste årsaken.
  • 74 % mener at det nest viktigste er at maten er kortreist
  • 73% sier at de velger norsk mat for å støtte norsk matproduksjon og matindustri
  • 73 % sier også at de velger norsk for å støtte den norske bonden

– Det er utrolig motiverende å se hvordan Nyt Norge stadig når ut til flere forbrukere. Økt kjennskap og sterk støtte viser at vi lykkes med vårt arbeid for å fremme norsk matproduksjon.  Nyt Norge er på nærmere 5600 produkter forbrukeren møter i butikken hver dag og vokser i omfang hvert år. Det å fortsette arbeidet med å styrke forbindelsen mellom norske bønder og forbrukere er inspirerende, sier Sundqvist

Om Brand Tracker 2024

Undersøkelsen er gjennomført av EssenceMediacom Insight med 1005 respondenter i alderen 20-65 år via Norstats webpanel i uke 41 (17.–23. oktober 2024). Den kartlegger holdninger til norske merkeordninger og forbrukertrender i norsk matproduksjon.