I 2025 tester vi ut et helt nytt konsept under Trøndersk Matfestival – en felles stand med Spesialitet og Beskyttede Betegnelser. Dette er et samarbeid mellom Stiftelsen Norsk Mat og OI! Trøndersk Mat og Drikke.
- Dette kan være starten på et regionalt festivalkonsept hvor Spesialitet-produkter og Beskyttede betegnelser får en tydeligere, samlet tilstedeværelse i møte med publikum, sier adm.dir. Anne Mette Johnsen i Stiftelsen Norsk Mat
I et eget telt midt i hjertet av matfestivalen skal utvalgte Spesialitet-produsenter fra hele landet og produkter med Beskyttede betegnelser selge og formidle sine produkter. Standen blir flott rigget med bugnende hyller og serveringsområder – alt for å vise frem mangfoldet og kvaliteten i merkeordningene.
- Dette er ikke bare en salgsarena – det er et formidlingsrom! Her skal det lages OI!-retter, som f.eks. «Et søtt sukk» med krinalefse fra Beiarlefs og iskrem fra Bamsrudlåven, «Ur-grøt i skjønn epleharmoni» med svarthavregrøt og eplemost. Det gir publikum en konkret smaksopplevelse og produsentene et flott utstillingsvindu, sier Johnsen. Beskyttede Betegnelser har også en OI!-rett med Fjellmandel fra Oppdal: Potetpassion à la Oppdal
Hvem er med?
Blant produsentene med Spesialitet finner vi blant annet: Den Sorte Havre (Østfold), Bamsrudlåven (Østfold), Sjure Eplepresseri (Vestland), Beiarlefs og Beiarmat (Nordland)
I tillegg er produkter med Beskyttede Betegnelser en viktig del av opplevelsen – blant annet Li-snadder, Røra Bakeri, Fjellmandel fra Oppdal, Inderøy Slakteri, Åkre Gård og Rørosmeieriet. Fra disse produsentene kan du få smake og kjøpe Norges mat- og drikkearv.
Målet med pilotprosjektet:
- Økt synlighet på en av Norges største matfestivaler
- Mulighet til å selge direkte til en kjøpesterk og nysgjerrig målgruppe
- Felles markedsføring og profilering gjennom sterke merkeordninger
- Evaluering og tilbakemelding i etterkant for videreutvikling
Mulig modell for framtiden
- Dette er en pilot. Etter festivalen evaluerer vi konseptet og ser hvordan det kan videreutvikles og brukes i flere regioner. Målet er å skape flere anledninger der merkeordningene får skinne i fellesskap – og der dere som produsenter får maksimalt utbytte av kvalitetsmerkingen, avslutter Johnsen.