
Lokalmat og -drikke setter nye rekorder i 2025. Omsetningen øker til 13,55 milliarder kroner, opp 1,26 milliarder fra året før – altså totalt opp med 10,25 %. Det viser ferske tall fra Stiftelsen Norsk Mat.
Omsetningen i dagligvare øker til 6,45 milliarder kroner, en vekst på 7,2 %. Storhusholdningsmarkedet – inkludert hoteller, restauranter og kantiner – løfter i tillegg lokalmatomsetningen til 7,1 milliarder kroner, en økning på 13,3 %. Volumet øker også betydelig, med 115 millioner solgte enheter i dagligvare.
Kraftig vekst
- Dagligvare
- Omsetningen øker til 6,45 mrd. kroner, opp 7,2 % fra året før
- Volumet øker med 5,7 % (115 millioner solgte enheter) – som indikerer både økt kjøpelyst og prisvekst.
- Storhusholdning og direkte salg
- Storhusholdning og direkte salg – 7,1 mrd. Kroner – en vekst på 13,3 % fra året før
- Lokalmat i storhusholdning øker til 4,1 mrd. kroner, en vekst på 19 %.
- Lokalt øl fra småskalabryggeriene øker med 5 %, til 2,1 mrd. kroner.
- Direktesalg (gårdsutsalg, Bondens Marked, REKO-ringer m.m.) øker til 938 millioner kroner, opp 8 %.
Ekstraordinær vekst i storhusholdning
19 prosent vekst i storhusholdning viser at lokalmat ikke lenger er noe man bare finner i butikkhylla. “Lokalmat og drikke er blitt en naturlig del av kantiner, skoler, sykehjem og offentlige virksomheter som nå i større grad tar inn disse produktene”, sier Anne Mette Johnsen, adm. dir i Stiftelsen Norsk Mat.
Tallene viser også store regionale forskjeller. Troms og Innlandet skiller seg ut som de fylkene hvor lokalmat står sterkest per innbygger.
Innlandet – Sterk lokalmatregion
Innlandet er blant landets sterkeste lokalmat-regioner, og årets tall bekrefter posisjonen. Med 1,48 kroner – som er 24.6 % over landsgjennomsnittet – i lokalmat-omsetning per innbygger og en vekst på 6,7 % i dagligvare, viser regionen en jevn og tydelig utvikling. Innlandet kombinerer stort produksjonsvolum med sterke råvarer og lange mattradisjoner, noe som gir et unikt grunnlag for lokalmat.

– Innlandet viser hvor kraftig lokalmat kan utvikle seg når råvareproduksjon, mattradisjoner og politisk vilje trekkes i samme retning, sier Anne Mette Johnsen, adm. dir i Stiftelsen Norsk Mat.
Den regionale satsingen Matfylket Innlandet og det politiske løftet om å få mer mat fra Innlandet inn i både privat og offentlig sektor, har styrket markedet ytterligere. Reiseliv, hytteøkonomi og lokal etterspørsel bidrar også til økt synlighet i både handel og servering.
Samtidig har regionen et av Norges mest aktive miljøer for kompetanseheving innen lokalmat, gjennom kurs, nettverk og utviklingsprogrammer. Dette gjør at produsentene står godt rustet til vekst i flere markeder.
– Innlandet er et matfylke med unik bredde og kvalitet. Her er lokalmat blitt en del av identiteten, og det gir sterke resultater i markedet, forteller Johnsen.
Troms – størst per innbygger
Troms er fylket i Norge med høyest lokalmatomsetning per innbygger. Med 1,97 kroner per innbygger – som er hele 65,9 % over landsgjennomsnittet – og en vekst i dagligvare på 7,6 %, er Troms et av landets mest markante lokalmatfylker. Det skyldes særlig at sterke lokale merkevarer – som Aron Mat og Mydland – konkurrerer direkte med nasjonale aktører som Gilde, og ofte foretrekkes av forbrukerne.
– I Troms er lokalmat ikke en nisje – det har blitt mer og mer hverdagsmat. Lokale merkevarer står så sterkt at de vinner forbrukerne i direkte konkurranse med de største nasjonale merkene», sier Anne Mette Johnsen, adm. dir i Stiftelsen Norsk Mat.
Reiselivet i Tromsø-regionen bidrar også til veksten, med høy etterspørsel etter autentiske nordnorske smaker. Lokale produsenter har god synlighet både i dagligvare, på restauranter og i opplevelsesnæringen.
Arktiske råvarer, reindrift og sterke håndverkstradisjoner gir regionen en matkultur som skaper etterspørsel langt utover fylkesgrensene.
– Troms har klart å bygge en robust lokalmat-økonomi som skaper arbeidsplasser og stolthet. Det er en viktig forklaring på hvorfor fylket topper lokalmat-statistikken, avslutter Johnsen.


